רחוב סרלין 3 תל אביב, 6765374
א' - ה' 09:00-18:00 שישי עד 12:00
רחוב סרלין 3 תל אביב, 6765374
א' - ה' 09:00-18:00 שישי עד 12:00
Post Image
07 נוב, 2018
Posted by מנעולן מרכז
0 comment

מנעולן בבת-ים עיר של בניה ועם תנופת התמ"א האדירה גדלה גם הדרישה למנעולנים

מנעולן בבת-ים מדווח על רוויה בתמ"א

בת-ים נחשבת לאחת הערים המובילות בתחום התמ"א. התחדשות עירונית, פרויקט פינוי בינוי, ותמ"א 38 הם מושגים מוכרים שהפכו לשגורים בקרב ההמונים, במטרה לשווק לתושבי העיר כי תנאי הדיור שלהם ישופרו במסגרת שכזו. יחד עם זאת, צפים על פני השטח מקרים חריגים אמנם, אך קיימים, של בנייה ללא היתר וללא פיקוח וכן של נזקים כלכליים הן לקבלן והן לדיירים.

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי מדי שנה נבנות מעל 10,000 יחידות דיור בערים שונות בארץ. טענת הרשויות ועמן העיריות הינה כי הסיבה לכך היא מצוקת הקרקעות לעומת הביקוש הגדל, שלכאורה מאלצים את פתרונות הבנייה לגובה.

התחדשות עירונית בבת-ים, האמנם?

מסתבר כי העיר בת-ים נחשבת לאחד המוקדים הפעילים ביותר עבור פרויקט תמ"א 38, ואף דורגה במקום השביעי בארץ בבנייה לגובה. הדבר כמובן מגובה על ידי אישור תכניות מצד העירייה ומדרגים גבוהים בממשל, אולם לטענת התושבים, כבר ניתן לחוש באופן פיזי את השינויים באיכות החיים.

מגורמי עירייה בכירים בבת-ים נמסר כבר לפני מעל חמש שנים כי מדובר במגמה מכוונת, משום שלטענתם, "לבת-ים אין קרקעות פנויות לבנייה להתרחב אליהן, ולכן הוחלט על צמיחה פנימה, ציפוף העיר ובניית נדל"ן למגורים בתצורה של מגדלי מגורים."

כך, כפי שפורסם, בתים צמודי קרקע נעלמים בהדרגה ממפות ערים מבוקשות (בהן אף הוד השרון, אשדוד וחיפה), ואת מקומם תופסים מגדלים המתנוססים לגובה. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא העיר נתניה, בה מגדל איילנד הבולט בנוף הטיילת, ומתנשא לגובה של 30 קומות.

עתירת ארגוני סביבתיים לבג"ץ על ההחלטה לבנות בחוף בת-ים

בשנת 2015 פורסמה מחאת תושבי בת-ים שהפגינו לקבלת העתירה של ארגון מגמה ירוקה והפורום הישראלי לשמירה על החופים, כנגד ההחלטה לבנות שני בתי מלון על חוף ימה של העיר. לטענתם, הבנייה מצמצמת את רצועת החוף עבור התושבים ואף נקבעה בניגוד לחוק החופים המגדיר את המרחק בין המבנה המיועד, לקו החוף.

טענת קבלני שני המלונות, שנבנים כ- 50 מטרים מהחוף, לגובה של מעל 20 קומות ושל מעל 40 קומות, הייתה כי תכניות הבנייה אושרו כבר יותר מעשור טרם הפנייה. בדומה לכך, טען בג"ץ כי העתירה השתהתה בהגשתה וכי זמן פנייתם היה כשנה לאחר הוצאת היתרי הבנייה של המלונות. לבסוף, כעבור ארבע שנות מאבק, דחה בג"ץ את העתירה.

תושבי בת-ים מוחים על פגיעה באיכות החיים בעיר

תושבי בת-ים מצדם מבינים כי ישנם אילוצים פיזיים ואף כלכליים, אך יחד עם זאת מוחים על כך כי מדובר בירידה ניכרת באיכות חייהם, עקב בנייה מאסיבית שנעשית ללא מחשבה על האינטרסים שלהם, לטווח הארוך, כך מבחינתם. זאת כשבפועל שכונות חדשות נבנות על גבי ובצמוד לשכונות שנחשבו אף הן עד כה, לאזורים חדשים ויוקרתיים.

אין מדובר בטענה אקולוגית בלבד כי נחסם עבור התושבים נוף המשקיף לים, אלא כי אופן הבנייה בעיר, בשנים האחרונות, יצר תחושת קלסטרופוביה עירונית של ממש, ולא מציאות של התחדשות, כפי שמופיע במיצגי שיווק התכניות השונות. התושבים מתארים מצב קיים בו שינוי מהותי בתנועת האוויר, שאינה מגיעה לביתם כפי שהיה פעם, וכן על חסימת אור.

בהיבט סביבתי מדובר על גורמים שעשויים ודאי להפחית מערך הנכס של התושבים הנפגעים ממגמת הבינוי הבלתי פוסקת, ובהם חניה ועומסי תנועה. למרות זאת ולמורת רוחם, צורת הבנייה הזו, לפחות לעת עתה, ממשיכה וגוברת.

עם מנעולן בבת-ים תושבי העיר לא לבד

יחד עם הכתוב לעיל, ראוי לציין כי לפני פחות משנה נדחתה תכנית למתחם פינוי-בינוי בבת ים על-ידי קבינט הדיור, בראשות שר האוצר משה כחלון. התכנית נדחתה יחד עם דחיית תכנית נוספת ביקנעם, לעומת תכניות נוספות שהועלו להכרזת קבינט הדיור באותו יום, ואושרו.

לפי הפרסום בגלובס, בזמן שקבינט הדיור דן בתכנית מתוקנת של היזמים, שהציגו בקשתם לבנות ביקנעם, "הפגינו מחוץ למשרד שר האוצר מספר מפגינים כנגד אישור ההכרזה המתוקנת של התכנית האמורה." כך, שתי התכניות היחידות לכאורה שנדחו באותו יום, הן של יקנעם ובת-ים. וייתכן, מי יודע, אם זו הסנונית המבשרת את בוא הסתיו.